Novým závodem v rámci programu PALESTRA Kbelská 10 bude štafeta na 6 + 4 km. Kapacita štafetového závodu je 70 dvojic, což celkovým počtem odpovídá počtu účastníků závodu na 5 km z předchozích let.
Start závodu na stejném místě a ve stejný čas jako hlavní závod na 10 km. Předávka je připravena na náměstí ve Vinoři, kde na 6. km máme občerstvovací stanici. Na místo předávky odvezeme druhého či druhou ze štafety autobusem od startu, první členy po předávce všech štafet zase odvezeme zpět.
Proč byl závod na 5 km nahrazen štafetou dvojic?
V roce 2020 se neuskuteční závod na 5 km z bezpečnostních důvodů, což si vyžaduje trochu vysvětlení. Závodnice a závodníky na 5 km trati bereme jako důležitou součást závodu, ale z bezpečnostních důvodů skloubení těchto dvou tratí je v podmínkách ve Kbelích a okolí hodně složité. V loňském roce došlo na trati k situaci, která nás donutila situaci řešit.
Nejrychlejší běžci na 10 km trati dobíhají nejpomalejší na 5 km trase už na cca 8,5. km, což je poměrně úzká silnice pod naváděcími světly. Poslední 2 roky řešíme bezpečnost, protože před prvním běžcem jede auto s časomírou a obvykle motorka České televize. Ti dojíždí pomalejší běžce a běžkyně, často ve skupinkách, mnoho se sluchátky na uších, také s kočárky, a dochází k nebezpečným situacím, někdy ke zdržení nejrychlejších běžců. Stejně tak je tomu potom v tunýlku při vběhnutí do parku, zde se jedná už o opravdu nebezpečné situace.
Nepřehledná situace vzniká i po dobu společného doběhu běžců na 10 km, kdy první desítky běžců sprintují do cíle s cílem mít co nejlepší čas a musí se vyhýbat pomalejším účastníkům 5 km závodu, kteří si naopak doběh užívají na pohodu.
Navíc si myslíme, že vítěz hlavního závodu by měl doběhnout do cíle opravdu první s plnou pozorností na něj.
Další zvažované varianty
Zkoušeli jsme vymyslet různé varianty, ale cesty okolo Centrálního parku nám zatím neumožňují rozumně udělat samostatný závod na 5 km. Varianta startu třeba o hodinu dříve naráží na potřebu uzavřít silnice o hodinu déle, což je problém, stejně tak potřeba přeběhnout železniční trať (i jeden přeběh je pro nás dost infarktovou záležitostí). Navíc máme v parku dětské závody. Vyběhnutí tunýlkem naráží na to, že za ním není dostatečné délka ulic na 5 km okruh.
Máme vymyšlené další možnosti, které pracují s možnou cyklostezkou do Vinoře, ale ta zatím není k dispozici a v březnu po polních cestách běžet nemůžeme.
Nechceme ale o běžkyně a běžce, kteří si zatím na 10 km trať netroufnou přijít, proto jsme připravili samostatnou kategorii – štafeta 6 + 4 km. Účast na ní není omezená věkem ani pohlavím, dvojice může být složená jakkoliv. A startuje za zvýhodněnou cenu.
Budoucnost závodu na 5 km
Závod na 5 km není zrušen navždy, věříme že se k němu ještě časem vrátíme, až bude možné využít další plánované cesty.
Děkujeme za pochopení a věříme, že možnost absolvovat trať 10 km ve dvojici bude zajímavým doplňkem hlavního závodu.